עיצוב דירה חדשה , עם או בלי מעצבת פנים?

נעים להכיר. שמי ענבל קרקו ואני מעצבת פנים משנת 2009. 

הגעתי לעיצוב פנים אחרי שנים של עיסוק באמנות בכלל ובציור בפרט;

יצירתיות זו התכונה הדומיננטית שלי. הגעתי למקצוע הזה, כי מה שמפחיד אתכם מרגש אותי. מה שאתם רוצים שיהיה מאחוריכם, הוא בדיוק האתגר והסיפוק שלי.

כן, כזאת אני, "משוגעת" על שיפוצים ובדיוק במקצוע הנכון.  

אתם מתלבטים בנושא עיצוב דירה חדשה ותוהים אם כדאי לקחת מעצבת פנים. הרי את המטבח תעצב לכם מעצבת מחברת המטבחים והקבלן מעמיד לרשותכם מעצבת בדמות "מתאמת שינויים". אז בשביל מה עוד מעצבת? אתם חושבים לעצמכם שהפרויקט הזה של רכישת דירה כל כך יקר, שאולי זה המקום לחסוך קצת כסף? בואו תשמעו סיפור שקרה לי השבוע ותבינו בעצמכם אם כדאי או לא כדאי לחסוך במעצבת פנים דווקא ב עיצוב דירה חדשה . סיפור על דיירים שהחליטו לעצב בעצמם את דירת היוקרה שרכשו, על טעויות שהם עשו, ועל עוגמת הנפש שמצפה להם כשהם יכנסו לדירה ממש בקרוב.

תיאור מקרה – עיצוב דירה חדשה

השבוע פנו אלי לקוחות שרכשו דירה מקבלן בת 5.5 חדרים במגדל יוקרה במרכז הארץ. הם טרחו להדגיש שהם לא לקחו מעצבת פנים ושהם לא זקוקים לייעוץ שלם, כי הדירה כבר ממש לפני מסירה, הם רק מתלבטים איך להעמיד את הספות בסלון? המשפט הזה נשמע לכאורה תמים: "רק מתלבטים איך לסדר את הריהוט", אבל אצלי הוא מדליק נורה אדומה. למה? כי העמדת הריהוט היא הבסיס לעיצוב, זה כמעט השלב הראשון של עבודתי. בהתאם להעמדת הריהוט קובעים הרי את הכול: משנים את הקירות, מתכננים את החשמל והתאורה.
אז איך יכול להיות שהכול מוכן והם עדיין לא יודעים איך להעמיד את הריהוט?
ביקשתי מהם שישלחו לי את התכנית האדריכלית וגם את תכנית החשמל והבטחתי להיות איתם בקשר. אז הנה התכנית האדריכלית. שימו לב למיקום המקורי של פינת האוכל (סמוך למטבח). מהתכנית רואים שהסלון גדול ומרווח, 645 ס"מ על 500 ס"מ. כשאני כמעצבת פנים, רואה את המידות הללו לי, ברור איפה צריכות להיות הספות ואיפה כדאי למקם את הטלוויזיה. אני יודעת למשל שמרחק של 645 ס"מ גדול מדי עבור צפייה בטלוויזיה, אפילו עם הטלוויזיות הגדולות של היום והוא יוצר חוסר אינטימיות בסלון. אני יודעת גם כמה חשוב לשמור על היציאה למרפסת חופשיה למעבר ולא לחסום אותה עם ספה. אני יודעת כמה מקום צריך להשאיר לכיסאות של פינת האוכל, כדי שאפשר יהיה לשבת בנוחות ואיך ניתן לייצר סלון שירגיש מרווח מצד אחד אבל חמים ונעים מצד השני.
כעת הסתכלתי על תכנית המטבח. מתכנית המטבח ראיתי שהדיירים עשו שינוי בעקבות החלטה להוסיף דלפק אכילה במטבח.
בעקבות זאת הם נאלצו להעביר את פינת האוכל למקום אחר. כדי לראות לאן, הסתכלתי על תכנית החשמל של הדירה (מעל פינת האוכל רואים מיקום של נקודת מאור). הסתכלתי גם איפה ממוקמת הטלוויזיה ומכאן הבנתי מהו סידור הרהיטים עליו חשבו הדיירים. ראו בשרטוט השני:

העמדת הריהוט כאן שגויה מיסודה הסיבות הבאות:

1. הספה הגדולה שמול הטלוויזיה "דחוקה" מאחורי פינת האוכל, מי שישב על הספה ירגיש לא בנוח
2. לא הושאר מספיק מקום לכיסאות בפינת האוכל- כשיושבים עליהם, ממש נוגעים בספה ויהיה קושי לקום מהכיסא.
3. מי שיושב על הספה רחוק מדיי מהטלוויזיה
4. מיקום הספה השנייה, חוסם חצי מהיציאה למרפסת.
למעשה, עם מיקום החשמל הנוכחי, איך דרך טובה לסדר את הסלון ותאמינו לי….ניסיתי (גם ספת ר' לא פותרת את הבעיה).
הסלון הזה לא יראה טוב ולא יהיה נעים לשבת בו, אלא אם יעשו שינוי ברמת החשמל.
ושינוי בחשמל אינו אפשרי כעת, כי הדירה כבר מרוצפת וצבועה….לקראת מסירה.
איזה טעות, כמה חבל. דירת יוקרה שהופכת לדירה צפופה וחנוקה שתרגיש כמו מחסן רהיטים.

איך זה קרה?

אתם בטח שואלים, איך מתאמת השינויים של הפרויקט נתנה ללקוחות לעשות את השינוי הלא הגיוני הזה. הלא היא מעצבת פנים בעצמה??? ואיך מעצבת המטבחים לא אמרה לדיירים על כך שהם עושים טעות?
התשובה לשאלות אלה היא שאף אחת מהן לא רואה את האינטרס השלם והמלא של הדיירים.
מתאמת השינויים מונתה מטעם הקבלן כדי למלא את רצונם של הדיירים ולסיים את נושא השינויים במהירות האפשרית.
תפקידה אינו לחשוב על עיצוב הדירה וצרכי הדיירים, כי אם על יישום הדרישות שלהם בדרך היעילה ביותר לקבלן.
נכון שאם היא מאוד משקיענית, ראש גדול וטובת לב, היא תתריע על טעויות שהיא רואה, אבל היא לא תכנס לוויכוח עם הדיירים אם הם מתעקשים לעשות טעות, כי זה לא תפקידה.
ומעצבת המטבחים – במרבית המקרים היא רואה רק את המטבח, התפקוד בו ומראהו. וגם במטבח, היא רואה את הנגרות בלבד. יתר האלמנטים: משטח העבודה, חיפוי הקיר והתאורה אינם מעניינה. כמובן שהסלון וגם פינת האוכל הם מחוץ לתחום שלה. האינטרס שלה הוא למכור מטבח ושהלקוחות יהיו מרוצים ממנו. יתר הדירה פחות מעניינת אותה. העובדה ששינוי במטבח – כמו הוספת דלפק על חשבון פינת אוכל, יוצר בעיה במקום אחר….לא תמיד מעניינת אותה – עובדה.

אז תפקידו של מי לדאוג לאינטרס שלכם הדיירים?

זהו תפקידה של מעצבת הפנים ששכרתם אתם. היא יודעת לעשות עיצוב דירה חדשה בצורה מושלמת.
היא רואה את הדירה כולה ואת הצרכים שלכם ואת ההשפעה של שינוי במקום אחד על יתר החללים.
היא מלווה אתכם מההתחלה ועד הסוף ולכן באחריותה לדאוג שתהיו מרוצים בסופו של תהליך.
היא יודעת כיצד לנהל את הפרויקט ולנתב בין הספקים השונים שלפעמים האינטרסים שלהם הפוכים,
היא יודעת איפה כדאי להשקיע כסף כי זה יתרום לטוטאל לוק של הדירה ואיפה מוטב לחסוך
היא יודעת לתקשר בשפה מקצועית עם מתאמת השינויים, איש המזגנים, איש הגבס, האינסטלטור והחשמלאי ולוודא שהם הבינו בדיוק את התכניות.
היא מודעת לתקציב שלכם ומכירה את המחירים בתחום ולכן תדע להסביר למה אם תשלמו עכשיו 300 ש"ח על מטר ריצוף,
לא יישאר לכם כסף לתאורה ולריהוט ולכן היא תגרום לכם להוציא את הכסף שלכם בצורה חכמה יותר.
היא תדע מתי לזרום עם הרצונות שלכם והטעם שלכם ומתי להתעקש מולכם, כשהיא חושבת שאתם עושים טעות נוראית, כמו במקרה הזה.
זה תפקידה ושביעות הרצון המלאה שלכם בסופו של תהליך, זה מה שעומד לנגד עיניה (כי אחרת לא תמליצו עליה לחבריכם).

נקודה למחשבה על עיצוב דירה חדשה מקבלן:

דירת קבלן ממוצעת בישראל (כ- 100 מ״ר), עולה 2,500,000- 2,000,000 ש״ח, מחישוב פשוט עולה שכל מטר עולה 20,000-25,000 ש״ח, הרבה מאוד כסף. ויתור על תכנון מקצועי של הדירה, עלול לגרום להפסדים של מטרים רבים (כמו בסלון שבדוגמא)…מטרים רבים שהושקע בהם כסף רב ואתם לא תיהנו מהם. מעבר לטעויות תכנוניות בוטות כמו זו, לעיתים קרובות אני נכנסת לדירות כאלו, חדשות, לבנות, קרות ולא מזמינות. לעיתים יש תחושה שהדירה קטנה (ולא כך הדבר), חשוכה, לא מנוצלת, מסדרונות ארוכים, חללים מבוזבזים.
תהיו חכמים, אל תיסכו כסף על תכנון – קחו מעצבת פנים. כי מעצבת הפנים עולה כסף, אבל היא תעזור לכם לחסוך הרבה יותר כסף. רוצים לדעת איך? כנסו לכאן. אני אעזור לכם לנצל טוב יותר את הדירה, עד המטר האחרון, כך שיהיה לכם גם מרווח וגם המון מקום לאחסון וגם נעים ונכון וביתי וחמים. אני אהפוך את הקופסה הלבנה והקרה הזאת לבית חלומות גדול, מואר, פונקציונאלי, נעים, מזמין, יוקרתי, שכייף לגור בו וכייף לארח בו. אני אבנה לכם מודל תלת ממדי של הדירה שלכם כבר בתחילת הדרך, כך שתבינו במבט אחד איך נכון לתכנן את הדירה ולהעמיד את הריהוט.  המחיר שתשלמו לי יתקזז עם ההוצאות שאני אחסוך לכם בקניית פריטים יקרים ולא נחוצים, במניעה של טעויות שהתיקון שלהם יעלה כסף רב. והכי חשוב, אני אדאג לכך שעם כניסתכם לדירה תרגישו שלא בא להם לצאת מהבית.
אני אחסוך לכם את עוגמת הנפש, שכרוכה באכזבה בכניסה לדירה כל כך יקרה שלא תוכננה כמו שצריך.
מקווה שהשתכנעתם, אם קניתם דירה כזו – דירה חדשה, אל תחסכו… קחו מעצבת פנים.
והכי חשוב – תתחדשו !

נ.ב: לחצו כאן כדי לדעת כיצד מעצבת הפנים חוסכת לכם כסף

ענבל קרקו עיצוב פנים ופנג שואי
050-2005415

תוכן עניינים

דילוג לתוכן