התאמת צבעים לבית

נעים להכיר. שמי ענבל קרקו ואני מעצבת פנים משנת 2009. 

הגעתי לעיצוב פנים אחרי שנים של עיסוק באמנות בכלל ובציור בפרט;

יצירתיות זו התכונה הדומיננטית שלי. הגעתי למקצוע הזה, כי מה שמפחיד אתכם מרגש אותי. מה שאתם רוצים שיהיה מאחוריכם, הוא בדיוק האתגר והסיפוק שלי.

כן, כזאת אני, "משוגעת" על שיפוצים ובדיוק במקצוע הנכון.  

התאמת צבעים הוא אחד התפקידים של מעצבת פנים

התאמת צבעים לבית היא אחת הסוגיות שמעניינות כל מי שבונה, מעצב או משפץ. איך בוחרים צבעים שיחמיאו לחלל? יתנו תחושה של חלל מרווח וגדול מחד אך חמים ונעים מאידך? איך נמנעים מתחושה של עומס או חלילה קיטץ'? באיזה מינון של צבע כדאי להשתמש?  מעצבת פנים טובה עושה את זה באופן אינטואיטיבי, אבל יש כמה טיפים אפשר ללמוד.   במאמר הזה אסביר כל מה שכדאי לדעת על התאמת צבעים לבית. 
 התאמת צבעים לבית, עיצוב במונוכרום לבן טורקיז, ענבל קרקו עיצוב פנים ופנג שואי
עיצוב במונוכרום: גוונים שונים של אותו צבע. לפרויקט המלא לחצו על התמונה

צבע משפיע על תחושה

חלל שכולו בז' לבן או אפור עלול להשרות שעמום. חלל צבעוני מדי עלול לעייף.  בחירה בגווני אדמה או בגוונים הלקוחים מהטבע, יוצרת תחושה נינוחה. לצבע השפעה גם על תחושות: צהוב, כתום ואדום הם צבעים חמים, ממריצים, ופותחי תאבון, הסגול – מעודד ריכוז, לכן השתמשו בו לחללים המיועדים לעבודה או לימודים. הכחול והירוק הם צבעים מרגיעים, האפור הוא צבע נאטרלי ולכן יוצר תחושת שלווה, הוא אינו מושך תשומת לב, מצוין כגוון רקע, השחור – יוצר רשמיות והלבן נותן הרגשת קלילות, ניקיון, אך בו זמנית, קרירות וניכור. אם אתם מעצבים את העסק שלכם, רצוי שתעצבו את החלל ברוח המוצרים שלכם. דוגמא : עיצוב חנות בגדים . החנות עוצבה בצבעוניות עזה המאפיינת את הבגדים של אותה מעצבת. 
עיצוב חנות בגדים, מבט מהכניסה, עיצוב פנים ופנג שואי, ענבל קרקו
עיצוב חנות בגדי נשים. לפרויקט המלא לחץ על התמונה

שימוש נכון בצבע עשוי ליצור אשליה 

למשל: צביעת התקרה באותו גוון כמו הקירות מגביהה אותה, צביעתה בגוון כהה מנמיכה אותה.
צביעת קיר בצבע חם מרחיבה אותו (כי צבע חם נוטה "להתפשט")

חזרה של אותו צבע

חזרה העל אותו גוון באובייקטים שונים בבית, יוצרת הרמוניה ומכנה משותף בין פינות שונות בבית. דוגמא לחזרה על גוון בפריטים שונים תוכלו לראות בתמונה בעמוד זה. גוון הטורקיז מופיע פעם בספה, פעם בגוף התאורה מעל האי, פעם בארון גבוה במטבח ופעם בקיר ראש המיטה בחדר השינה. את הפרוייקט הטורקיזי המלא תוכלו לראות מהלינק שמתחת לתמונה. חזרתיות מייצרת כאמור הרמוניה, עניין וקשר בין חללי הבית השונים. באותו אופן, ניתן להפריד חלל לפינות שונות ע"י צביעתם בצבעים שונים. 

צבע הוא גם ענין טרנדי 

חברות הצבעים, דוגמת טמבור או נירלט, מוציאות מדי שנה רשימה של צבעים טרנדיים ומציעות אופציות לשילוב ביניהם. אז אם חשוב לכם להיות עדכניים, מומלץ להיעזר במניפת הטרנדים, על מנת לבחור את הגוונים לבית. 

 התאמת צבעים לבית, איך עושים את זה?

מעצבת פנים טובה, תעשה את זה באופן אינטואיטיבי. היא כבר יודעת איך לשלב בין גוונים במינון הנכון שיחמיא לבית שלכם. אבל אפשר לתרגם את האינטואיציה הזאת גם לסוג של "נוסחה". 
חלל צבעוני, הרמוני ומזמין מורכב מ- 3 גוונים עיקריים המשתלבים בו במינונים שונים.
הצבע השקט והבהיר מבין השלושה מהווה את צבע הרקע ונהוג להשתמש בו ב- 60% מהחלל.
דוגמא לצבע רקע: לבן, שמנת, אפור.
הגוון השני, דומיננטי וכהה יותר ישמש אותנו ב- 30% מהפריטים, לדוגמא- לצביעת קיר אחד, וילון או ספה. לדוגמא לחצו כאן כדי לראות איך השתמשתי בגוון שחור בקיר טלוויזיה, בכיסאות פינת אוכל ובמשטח וחיפוי הקיר במטבח. 
סלון ומטבח עיצוב סלון מטבח ופינת אוכל בחלל אחד | מבט מהכניסה | ענבל קרקו עיצוב פנים ופנג שואי | ענבל קרקו עיצוב פנים ופנג שואי
טפט שחור בקיר טלוויזיה. לפרויקט המלא לחץ על התמונה
הגוון השלישי- ישמש להדגשה בלבד ב- 10% מהפריטים. לדוגמא בדירה שעיצבתי בלבן ושחור, בחרתי בגוון זהב לגופי התאורה, כמו תכשיט מזהב שנלבש על שמלה שחורה של אישה בהירת עור. 
אני ממליצה להתחיל בבחירת הצבע השני דווקא. בחרו בצבע "שמדבר אליכם". דוגמא התבוננו בעיצוב פנים תמונות, שיפוץ בית במושב, בו בחרנו בגוון החרדל עבור 30% מהחלל.  חרדל הוא גוון בולט ומעניין והכי חשוב, אהוב על אותם לקוחות. הגוון הבהיר והשקט שנבחר לרוב החלל במקרה זה הוא האפור הבהיר. לבסוף, בחרנו בגוון עץ אלון ששימש להדגשה.
אז דיברנו על 3 גוונים לחלל. אבל לאלה תוכלו תמיד להוסיף לבן- כדי להרגיע או שחור, כדי ליצור דרמה ועץ (שהוא כמו הג'ינס של עולם עיצוב הפנים. רק חשוב לזכור שאם משתמשים בגוון עץ טבעי, חשוב שכל העצים באותו החלל יהיו באותו גוון.  

צבעים משלימים

אחת הדרכים לבחור את הגוונים בעיצוב הפנים הוא ע"י שימוש בגלגל הצבעים.
הגלגל מורכב משלושת צבעי היסוד- אדום (ליתר דיוק מג'נטה- סוג של ורוד כהה), כחול וצהוב, כשבין כל שניים מהם, נמצא הצבע הנוצר מערבובם זה בזה. כך ניתן לראות את הצבע הכתום (אדום וצהוב), הירוק (כחול וצהוב) והסגול (אדום וכחול).
קיבלנו גלגל של צבעים, חציו צבעים חמים (האדומים, הצהובים וחלק מהירוקים) וחציו האחר גוונים קרים (הסגולים, הכחולים וחלק מהירוקים). כעת ניתן ליצור גווני ביניים נוספים כיד הדמיון הטובה…
מול כל צבע בגלגל הצבעים נמצא הצבע המשלים אותו. מג'נטה וירוק הם צבעים משלימים, כך גם צהוב וסגול וכתום וכחול. צבע משלים משמעותו שהשילוב ביניהם יוצר בעין שלנו הרמוניה.
דוגמא לשימוש בצבעים משלימים: האם חשבתם פעם מדוע החלוק של המנתחים הוא ירוק ? הסיבה לכך היא שירוק הוא הצבע המשלים של אדום. מאחר שמנתחים ויתר עובדי חדר הניתוח רואים המון דם, חלוק ירוק משלים את צבע הדם ותורם להרגעת הצוות.
כל צמד של צבעים משלימים מורכב מגוון אחד קר והשני חם, שילובם יחד באותו חלל יוצר הרמוניה. תוכלו להיעזר בצבעים המשלימים בבחירת 3 הגוונים בחלל שלכם. לדוגמא, אם הצבע "שמדבר" אליכם הוא ירוק, בו בחרתם להשתמש ב- 30% מהזמן, רצוי להדגיש אותו באמצעות שימוש באדום ב- 10% מהזמן. צבע הרקע במקרה זה יכול להיות לבן, שמנת, אפור או ירוק בהיר.
עיצוב בית פרטי יוקרתי ביישוב אירוס, מבט מכיוון המטבח, ענבל קרקו עיצוב פנים ופנג שואי
עיצוב מונוכרומנטי של סלון. לפרויקט המלא לחץ על התמונה
  

התאמת צבעים על ידי מונוכרום – גוונים שונים של אותו צבע

דרך בטוחה ליצור שילוב גוונים הרמוני ורגוע היא שימוש במונוכרום – גוונים שונים של אותו צבע. 
איך יוצרים מונוכרום ? ע"י הוספת מינון הולך וגדל של לבן או שחור לאחד מ- 6 הצבעים שבמעגל הצבעים. דוגמא למונוכרום שכיח: כל הגוונים שבין אופווייט לחום. שימוש במונוכרום זה עשיתי בעיצוב בית פרטי יוקרתי ביישוב אירוס.  ניתן ליצור מונוכרום מכל גוון או תת גוון בגלגל הצבעים. עיצוב במונוכרום הוא עיצוב שמרני יחסית ולכן הוא תמיד מצליח.
עיצוב פנים כפרי קל| מטבח שחור מודרני| ענבל קרקו עיצוב פנים ופנג שואי
עיצוב מטבח שחור-אלמנט מים בפנג שואי. לפרויקט המלא לחץ על התמונה

צבע ברוח הפנג שוואי

אפשר לייצר איזון בבית שלנו על פי הפנג שוואי על ידי שימוש בצבעים. לדוגמא, להחליש או לחזק אלמנטים מסוימים ע"י שימוש בצבע המייצג אותם. כדי לחזק את אלמנט המים למשל, נשתמש בצבע שחור. כך עשיתי מטבח שחור בעיצוב פנים כפרי קל בדופלקס בחולון. כדי לחזק את אלמנט האש נשתמש באדום, את המתכת- באפור או לבן, את העץ- בירוק וכדי לחזק את אלמנט האדמה נעצב את החלל בצבעי אדמה. לחצו כאן כדי להבין מהו ייעוץ פנג שוואי, למי הוא מומלץ?

לסיכום: התאמת הצבעים לבית

על אף שאפור מאוד מודרני כיום, אני מוכרחה להודות, אני חובבת צבעים. אני, שהגעתי למקצוע אחרי 20 שנות ציור, שואבת את ההשראה שלי מצבעים. אני אוהבת לעצב בצבע וכל פעם בוחרת בגוון אחר, על פי טעמו של הלקוח כמובן. 

 כמעצבת פנים, תפקידי לסייע לכם לעצב את הבית שלכם על פי טעמכם. אז מהו טעמכם? לבן או צבעוני ? ואם צבעוני, איזה גוונים? האם אתם אנשי הבז' או שאתם חובבי אפורים? אל תחששו להכניס צבע לביתכם. דמיינו לכם עולם ללא צבעים, נראה דיי מת, נכון?  הכנסת צבע לבית, תכניס צבע ושמחה לחייכם. אז מהו שילוב הצבעים האהוב עליכם ? רוצים עזרה בבחירה ? צרו קשר או השאירו פרטיכם בטופס שלמטה ואני אתקשר אליכם.

ענבל קרקו, מעצבת פנים מומלצת  050-2005415

כאן תוכלו לראות עיצוב בתים שאני עשיתי

 

התאמת צבעים לבית, שאלות שכיחות:

מעצבת פנים טובה תפקידה בין השאר גם לעזור בהתאמת צבעים לבית. 

החוכמה בהתאמת צבעים לבית הוא לשלב בין גוונים כהים ובהירים, קרים וחמים ולייצר בית הרמוני. לא תמיד גוון כהה מקטין את הבית.  ננבי, צמוקו בלוקריה.

תוכן עניינים

דילוג לתוכן