עיצוב חדרי אמבטיה, כל מה שצריך לדעת

נעים להכיר. שמי ענבל קרקו ואני מעצבת פנים משנת 2009. 

הגעתי לעיצוב פנים אחרי שנים של עיסוק באמנות בכלל ובציור בפרט;

יצירתיות זו התכונה הדומיננטית שלי. הגעתי למקצוע הזה, כי מה שמפחיד אתכם מרגש אותי. מה שאתם רוצים שיהיה מאחוריכם, הוא בדיוק האתגר והסיפוק שלי.

כן, כזאת אני, "משוגעת" על שיפוצים ובדיוק במקצוע הנכון.  

עיצוב חדרי אמבטיה דורש יותר הבנה ומקצועיות, בהשוואה לעיצוב פנים של חללים אחרים בבית. מדובר בתכנון ועיצוב של חלל קטן, עם רמת מורכבות גבוהה. כי יש בהן אינסטלציה, ריצוף וחיפוי, חשמל, נגרות ותאורה. זו הסיבה שההוצאה הכספית על עיצוב חדרי אמבטיה היא מהגבוהות פר מטר. האתגר שלי כמעצבת, הוא הפיכת חדר קטן וצפוף, לחדר הכי נעים ומפנק בבית. מקלחת היא המקום הפרטי שלנו, בו אנחנו נמצאים עם עצמנו ומטפלים באדם הכי חשוב לנו – עצמנו. בה אנחנו מתחילים ומסיימים את יומנו העמוס, מין אי של שקט ושפיות בחיינו. לכן אפשר ורצוי להפוך אותה לחדר חלומי ומפנק. מוזמנים לצפות בוידאו שהכנתי על עיצוב חדרי אמבטיה, בעמוד זה. 

עיצוב חדרי אמבטיה | אמבטיה שחורה בחולון | ענבל קרקו עיצוב פנים ופנג שואי
אמבטיה שחורה בחולון. לפרויקט המלא לחץ על התמונה

 ריצוף וחיפוי בחדרי אמבטיה

מקלחת בעגה המקצועית מכונה "חדר רטוב". ריצוף המקלחת, צריך להיות מותאם ובטיחותי ולמנוע החלקה, לכן הוא מחוספס יותר יחסית לאריחים ביתר הבית. יש תקן הנוגע למידת החספוס של האריח באזורים השונים במקלחת. לדוגמא, באזור המקלחון, רמת החספוס הנדרשת היא הגבוהה ביותר. על אף שהתקן הזה מחייב רק קבלנים שבונים דירות, מומלץ להתחשב בו גם בשיפוץ ובבניה פרטית. חיפוי הקירות באריחים נועד להגן עליהם מפני הרטיבות ולמנוע צורך בצביעת המקלחת כל כמה שנים. אולם כיום ישנם פתרונות אחרים לקירות המקלחת (צבעים נגד עובש למשל) ולכן לא חובה לחפות אותם באריחים לכל גובהם. למעשה, הקירות היחידים שחובה לחפות אותם הם הקירות שבאים במגע ישיר עם מים. קיימים היום סוגי טייחים שמחליפים את האריחים לחלוטין מבחינת עמידותם במים, אולם השימוש בהם לא מאוד נפוץ במחוזותינו.

עיצוב חדרי אמבטיה | אריחים דמויי עץ במקלחת | ענבל קרקו עיצוב פנים ופנג שואי
אריחים דמויי עץ במקלחת. לפרויקט המלא לחץ על התמונה

אינסטלציה בעיצוב חדרי רחצה

אינסטלציה היא מרכיב מרכזי בעיצוב מקלחות ויש כמה מושגים שכדאי להכיר ולהבין בהם. לדוגמא: אינטרפוץ (3, 4, או 5, דרך), ג'ט (ברז שעושה מסאז'), מתקן הדחה סמוי, מונובלוק ועוד. חשוב להכיר את ההיבטים הארגונומיים, הפרקטיים והעיצוביים של כל אלה, כדי לדעת במה כדאי להשתמש בכל סיטואציה ובאיזה גובה כדאי למקם אותם. לדוגמא, על איזה קיר מומלץ למקם את ראש המקלחת, כך שנוכל להפעילו בעוד אנו ממתינים מחוץ למקלחת עד שהמים יתחממו? או מה גובה הברזים המומלץ לאנשים בגבהים שונים? ואיך כדאי לתכנן את המקלחון כך שבזמן פתיחתו לא יתנגש בברזים? כיום מאוד שכיח השימוש באסלה תלויה עם מיכל הדחה סמוי. אולם ישנן סיטואציות עיצוביות שבהן אני בוחרת משיקולי נראות דווקא באסלה רגילה (מונובלוק). ראו בתמונות משמאל.

נגרות בחדרי אמבטיה

ארון המקלחת הוא אחד הארונות השימושיים ביותר בבית ולכן מומלץ להשקיע בעיצוב שלו. כשמתכננים ארון מקלחת, יש לקחת בחשבון את מיקום הכיור כך שיהיה נוח לעמוד מולו ואת סוג הכיור (שקוע או מונח). בעיצוב חדרי אמבטיה, חשוב להתאים את גובה הברז ומיקום ידית הפתיחה, כך שיהיה נוח לשימוש. יש  לבחור בחומר שיהיה עמיד לאורך זמן במים ולחות ולתכנן את האחסון בדרך שתהיה נוחה לשימוש. החוכמה בעיצוב ארון המקלחת היא להסתיר את הסיפון של הכיור בלי לגזול יותר מדי משטח האחסון. כמו כן מומלץ לעצב את הארון כך שיתאים בסגנונו ובצבעיו למקלחת כולה.

עיצוב חדרי אמבטיה | אריחים דמויי עץ במקלחת | ענבל קרקו עיצוב פנים ופנג שואי
אמבטיה עומדת במקלחת הורים. לפרויקט המלא לחצו על התמונה

תכנון חשמל ותאורה בעיצוב חדרי רחצה

חוק החשמל מגדיר מה מותר ומה אסור לעשות בתכנון חשמל ותאורה באזורים הרטובים בבית. לדוגמא: באיזה מרחק מהמקלחון מותר למקם גוף תאורה, או באיזה מרחק מכיור מותר למקם שקע חשמל. בתכנון התאורה במקלחת, יש לקחת בחשבון את גודל החלל ואיזה פעילויות עושים בו. תכנון התאורה חשוב במיוחד במקלחת שמתאפרים בה. תכנון לקוי של תאורה במקלחת יגרום ליצירת צללים על הפנים.

סגנון וגוונים בעיצוב חדרי רחצה

עיצוב פנים הוא שפה, כי הוא מביע וגורם לנו להרגיש. שימוש בשפה עיצובית בבית כולו תורם ליצירת הרמוניה ושלווה. לכן גם עיצוב חדרי אמבטיה, רצוי שידבר באותה שפה עיצובית, כמו יתר חללי הבית. לדוגמא, שימוש בגווני כחול בסלון, ינחה אותי "לתת רמיזות" כחולות גם במקלחת בצורת ארון כחול או אריחים כחולים. שימוש נכון בגוונים וחומרים הוא חלק מהמומחיות שלי כמעצבת פנים. אני יודעת איך ליצר קלילות ושמחה ומאידך איזה גוונים וחומרים יוצרים הוד ויוקרה.

שיפוץ דירה לפני ואחרי | מקלחת באירוס | ענבל קרקו עיצוב פנים ופנג שואי
לפני ואחרי תכנון מקלחת. לפרויקט המלא לחץ על התמונה

עיצוב חדרי רחצה ופנג שואי

על אף שמקלחת אינה נמנית על האזורים החשובים בבית על פי הפנג שואי, יש מספר דברים שחשוב לדעת כשמתכננים מקלחת בבית. לדוגמא חשוב לא למקם ראש מיטה על קיר שיש בו אינסטלציה ולא למקם אסלה מול מיטה.

חושבים על עיצוב חדרי רחצה בבית שלכם? התקשרו או השאירו פרטים ואשמח לחזור אליכם. ענבל קרקו, עיצוב פנים ופנג שואי, 050-2005415

לצפייה בתמונות מעיצוב בתים שעיצבתי לחצו כאן

עיצוב חדרי אמבטיה, שאלות שכיחות:

החלפת האינסטלציה אינה חובה בעיצוב חדרי אמבטיה. אם האינסטלציה חדשה יחסית ולא עושים שינוי מיקומים, אפשר להישאר עם האינסטלציה הקיימת. 

הסגנון וגם פלטת הגוונים בעיצוב חדרי אמבטיה, צריך להתאים לסגנון של יתר הבית. 

תוכן עניינים

דילוג לתוכן