עיצוב פנים: חלוקת דירה

נעים להכיר. שמי ענבל קרקו ואני מעצבת פנים משנת 2009. 

הגעתי לעיצוב פנים אחרי שנים של עיסוק באמנות בכלל ובציור בפרט;

יצירתיות זו התכונה הדומיננטית שלי. הגעתי למקצוע הזה, כי מה שמפחיד אתכם מרגש אותי. מה שאתם רוצים שיהיה מאחוריכם, הוא בדיוק האתגר והסיפוק שלי.

כן, כזאת אני, "משוגעת" על שיפוצים ובדיוק במקצוע הנכון.  

 

נעמי זלצינגר מספרת, כיצד עשינו חלוקת דירה עבור משפחתה


חלוקת דירה עבור משפחת זלצינגר

משפחת זלצינגר החליטה לרכוש סוף סוף דירה לעצמה. המשפחה כוללת הורים וילדיהם בני 12 ו- 7. אמה של נעמי, אלמנה בודדה בשנות ה- 70, התלבטה גם היא בנושא המגורים שלה. היא הרגישה לבד בדירה הגדולה שלה ומצד שני, הזדקקה מאוד לכסף. ואז עלה הרעיון לשתף פעולה. נעמי הציעה לאמה לרכוש ממנה את הדירה הישנה ולחלקה לשניים. חלק אחד לאם וחלק אחר לנעמי ומשפחתה. כאן בדיוק אני נכנסתי לתמונה, תכננתי ועיצבתי עבורם חלוקת דירה לשתי דירות מגורים יפיפיות עם מבואה משותפת.


כיצד לבצע חלוקת דירה והאם ניתן להכניס את כל הפונקציות הנדרשות ל- 2 דירות נפרדות

אחרי שיחה עם בני הזוג ועם הסבתא, ניגשתי למלאכה ושרטטתי את החלום בתלת ממד.
למה עיצוב בתלת ממד ? כיוון שרק בתלת ממד, ניתן "לתפוש" באמת את גודל החללים, ואת מבנה הדירות. שירטוט תלת ממדי הכולל ריהוט בגודל אמיתי, ממחיש בצורה הטובה ביותר, כיצד יראה החלל אחרי השיפוץ. זה משמעותי במיוחד כשהשיפוץ כולל הריסה כמעט של כל הקירות ובניה מחדש.
מדלת הכניסה יצרתי מבואה וממנה מתפצלות שתי דלתות: ימינה לדירת המשפחה, שמאלה לדירת הסבתא. המבואה הכילה את ארונות החשמל והתקשורת וארון המשמש כמחסן. המרפסות הישנות שאופייניות לדירות שנבנו בשנות ה- 60- וה- 70 בוטלו, השטח שלהם נוצל לטובת פונקציות חיוניות בבית. כך לדוגמא מרפסת הסלון הפכה למטבח חדש לנעמי ומשפחתה. עיצוב המטבח : המטבח תוכנן כך שהוא חצי פתוח אל הסלון, כשהכיור פונה אל חלונות גדולים המכניסים אליו שפע של אור וממשיכים את הוויטרינות הגדולות של הסלון. בדרך זו ישנה תחושה של חלל אחד גדול, יחד עם חלוקה מאוד ברורה של מטבח וסלון.
גם המרפסות האחרות בוטלו לטובת חדרים. את חדר הרחצה המקורי, חילקתי ל- 2. הצנרת הישנה הוחלפה בחדשה והוספו וונטות על מנת לאוורר את חדר הרחצה של הסבתא, שהפך לחדר פנימי. המטבח של הסבתא נשאר במקומו, על פי בקשתה, וסמוך אליו יצרתי טרקלין קטן שממנו יוצאת דלת אחת לחדר השינה ודלת שנייה לחדר הרחצה.  

חלוקת דירה ל- 2 תחת אילוצים

מטבע הדברים בתכנון שכזה יש לא מעט אילוצים. לדוגמא: לשמור על החזיתות החיצוניות (מיקום החלונות), שכן שינוי חזית אסור על פי חוק, אלא אם קיבלת התר מהרשות המקומית. מאחר שנדרשו 2 חדרי ילדים, אחד מהם, תוכנן כחדר פנימי, שהחלון שלו פונה אל הסלון. האילוץ השני, אילוץ דיי שכיח- נושא התקציב.

שיפוץ דל תקציב

האילוץ הגדול ביותר בפרויקט היה תקציב מוגבל מאוד, שבעטיו נאלצתי למצוא פתרונות יצירתיים וזולים לאלטרנטיבות יקרות יותר. כך למשל החלטנו לוותר על תריסים, שהם מרכיב יקר, ובמקומם ליצור שתי שכבות של וילון: וילון גלילה פנימי מבד אטום שתפקידו להאפיל, ומעליו וילון קפלים מבד רך חצי שקוף, שיוצר את החמימות והיוקרה בדירה. קרניז גבס היורד מהתקרה, מסתיר את מוצא הווילונות ובתוכו הושקעו גופי תאורה המאירים את הווילון באלומות אור צהבהבות. הפתרון הזה, חסך אלפי שקלים מתקציב השיפוץ.
דוגמא נוספת ל.. חיסכון כספי בשיפוץ: ויתרנו על יחידות ארון יקרות במטבח, דוגמת קרוסלה בפינה, ארון תריס וכדומה. על מנת לנצל בכל זאת את החלל שנוצר בפינה, יצרתי נישת גבס, מכיוון הסלון, בה ניתן להניח ספרים וחפצי נוי.
חשוב להבין שעל אף תקציב שיפוץ הנמוך, המשאב היקר ביותר בדירה הוא המטראז' שלה (עשו חשבון, כמה עולה כל מטר בדירה שלכם- 10,000-20,000 ₪). לכן ניצול מיטבי של כל מטר ומטר בבית, הוא חיסכון כספי לכל דבר והאתגר הכי גדול של שיפוץ מסוג זה.
התקציב הנמוך נלקח בחשבון, גם בבחירת החנויות אליהם לקחתי את הזוג על מנת לרכוש את החומרים כמו: תאורה, קרמיקה, דלתות וכו'. בדרך זו, הצלחנו לשפץ שתי דירות בתקציב מוגבל מאוד.
תהליך שיפוץ שכזה רצוף בהתלבטויות. בכל נקודה ונקודה יש לקחת החלטה האם משקיעים במרכיב איכותי ויקר, או שמתפשרים על המחיר ובוחרים בחומר זול יותר. הידע והניסיון שלי כמעצבת פנים, תרם רבות ללקיחת ההחלטות הנכונות. לדוגמא בבחירת הריצוף,  מאחר והוחלט לחפות את כל החללים הציבוריים, לרבות המטבח, בפרקט למינציה, כיוונתי את הזוג להשקיע בפרקט האיכותי ביותר עם דרגת השחיקה הגבוהה ביותר ((AC5. מאחר וריצוף אינו מרכיב שמחליפים כל כמה שנים, ומאידך זה המרכיב הנשחק ביותר בבית, כאן לא מתפשרים על איכות. בתאורה לעומת זאת השיקול היה אחר. בעוד כמה שנים, ניתן להחליף את הגופים בגופים יוקרתיים יותר ולכן, כאן התפשרנו ובחרנו תאורה זולה יותר (אם כי אסטטית מאוד).
גם בכלים הסניטריים ובברזים נעשתה האבחנה בין המרכיבים שנכנסים לתוך הקיר (כמו האינטרפוץ או הניאגרה הסמויה), עליהם לא מתפשרים באיכות, ובין הברזים החיצוניים והאסלות, בהם ניתן לבחור בדגם פשוט יותר וזול יותר.

האתגר האנושי

אתגר הגדול ביותר בפרויקט מעיין זה הוא האתגר האנושי. אם בפרויקט רגיל יש בדרך כלל 2 לקוחות (בעל ואישה), הרי שבפרויקט כזה יש שלושה: בעל, אישה וסבתא. לעיתים קרובות יש ביניהם ניגוד אינטרסים או חילוקי דעות (אחרי הכול הם מתחלקים בדירה אחת) ואני, המעצבת, על תקן המגשרת.  היכולת להכיל את כל השלושה וללכת בין הטיפות, קריטית לסיום מוצלח כשכולם מרוצים.
הפרויקט תם, אך לא נשלם. התקציב נגמר עוד בטרם הגענו לשלב הריהוט ואבזור הבית ולכן התמונות של הדירות, אולי לא ממש משקפות את יופיין האמיתי.  אך אני שלמה עם מה שעשינו, כי הלקוחות מרוצים ואת היתר, הם יוכלו להשלים עם הזמן. לתמונות הדירה לפני ואחרי לחצו כאן.

רוצים גם ??? תתקשרו

ענבל קרקו, עיצוב פנים ופנג שואי
050-2005415

 

 

תוכן עניינים

דילוג לתוכן