למי מיועד הום סטייג'ינג – עיצוב דירה לפני מכירה ?

 
רונן ועירית, הורים קרייריסטים ועסוקים, החליטו למכור את דירתם ולקנות את בית חלומותיהם.
שניהם קרייריסטים המגיעים בערב הביתה עייפים אל שני ילדים קטנים, לכן הדירה שלהם קצת הוזנחה בשנים האחרונות.
הגעתי אליהם על מנת לתת ייעוץ לעיצוב הדירה לפני המכירה. 
עיצוב לפני מכירה הוא הוצאה שיווקית שמטרתה למקסם את הרווח על הנכס. 
יש המכנים זאת הום סטייג'ינג- מיצוב הבית בדרך שתראה אותו אטרקטיבי יותר עבור קונים פוטנציאלים.
להבדיל מהום סטיילינג בו אנו "מלבישים" את הבית לטובת הלקוחות – בעלי הבית, בהום סטייג'ינג, עיצוב לקראת מכירה, אנחנו משדרגים את מראה הבית, כהכנתו לקראת מכירה (לכן קרוי הום סטייג'ינג- הבית כבמה). המטרות הן: לטשטש או לתקן חסרונות, להבליט יתרונות, לעצב על פי המכנה המשותף הרחב ביותר ולא על פי טעמו של בעל הדירה. לא פחות חשוב, לייצר ייחודיות לדירה, בעזרת אלמנטים עיצוביים ולייצר חיבור רגשי מיידי עבור קונים הפוטנציאליים.
 

למה כדאי לעשות הום סטייג'ינג : עיצוב לפני מכירה?

 בעלי דירות רבים מתקשים למכור את דירתם. זמן המכירה מתארך, לעיתים בעלי הדירות נלחצים ומוכרים את הדירה בהנחה של עשרות או מאות אלפי שקלים. לכן, עיצוב הדירה במטרה למכור אותה, הוא עניין כלכלי במונחים של עלות תועלת. משקיעים 10,000 ש"ח כדי למכור במחיר יקר ב- 50,000 וכמובן, למכור מהר יותר, שהרי זמן במונחים של נדל"ן שווה כסף.
 

באיזה נכס כדאי לבצע הום סטייג'ינג ?

 בימינו, כל דירה עשויה ליהנות מ הום סטייג'ינג : עיצוב טרום מכירתה, אבל במיוחד דירה מוזנחת, שלא עברה שיפוץ בעשורים האחרונים, שהריצוף שלה ישן ושבור, הדלתות ישנות, החרסינות במקלחת פרחוניות והמטבח כהה ומדכא. אבל גם דירה מעוצבת לטעם הספציפי של בעליה, עשויה "ליהנות" מייעוץ כזה, כשהמטרה כאמור לפנות למכנה המשותף הרחב ביותר. לדוגמא, נתקלתי בדירה שנצבעה כולה בכחול כהה, בשילוב סגול חציל (ראו תמונות משמאל). התוצאה- דירה כהה ואפלה, שאינה קולעת לטעם הרוב, ולכן קשה מאוד למכירה.
ולבסוף, כל נכס "שמתקשה" להמכר במשך תקופה ארוכה או שהמתווך מראש מציע לכם למכור אותו במחיר שנראה לכם נמוך מדי, עשוי "להרויח" מעיצוב לפני מכירתו. זיכרו, אנחנו משקיעים מעט כדי להרויח הרבה. 
 
תהליך העבודה: הום סטייג'ינג
 שלב 1- ייעוץ לפני מכירה:
כשאני נכנסת לדירה שמוצעת למכירה, אני שואלת את עצמי מי הם האנשים שירצו לרכוש את הדירה והאם הדירה מתאימה להם. אם התשובה היא משפחה עם ילדים, תוספת של חדר, אם ניתן, ע"י ניצול מרפסת וכדומה, היא סוג של השבחת נכס, ולכן בהכרח תהפוך את הדירה לאטרקטיבית יותר ותעלה את מחירה. אם זו דירה גדולה, אני בודקת אם היא מעוצבת בטעם ובסגנון יוקרתי, או להבדיל, נבנתה בסטנדרט הכי זול והיא משדרת פשטות ועוני. אנשים שרוכשים בית/דירה גדולה, מצפים לחלל מעוצב ומפנק וזה בדיוק מה שצריך לשדר להם. 
אח"כ אני בודקת מה החסרונות של הדירה. האם המטבח גדול ויפה? האם יש בו מקום לשבת ולאכול? האם יש אלמנטים מכערים, דוגמת הנמכת גבס זויתיות, אינסטלציה חשופה, האם הדירה מספיק מוארת, האם היא משדרת חמימות האם היא משדרת יוקרה או "קיטש". אני שואלת את עצמי לאיזה כיוון נמשך המבט כשנכנסים לדירה (שם אדאג לעצב) ואז אני חושבת כיצד ניתן, בעזרת אלמנטים זולים יחסית, לייצר חמימות, ביתיות ונעימות בחלל.
המטרה היא לגרום לבית להרגיש גדול יותר, בהיר יותר, נקי יותר, חם יותר, מודרני יותר וביתי יותר, מה שגורם לקונים פוטנציאלים להתאהב בדירה ולרצות לרכוש אותה.
זיכרו, קניית דירה, כמו כל קניה היא החלטה אמוציונאלית. לכן אנשים צריכים להתאהב בה, להרגיש נעים ונוח, לראות את עצמם משתקעים בתוכה ומגדלים בה את ילדיהם. 
שלב 2- הגדרת תקציב וקניות: 
חשוב מאוד להגדיר תקציב, כי המטרה כאן היא להרויח כסף. התקציב בדרך כלל לא גדול, אלא אם נדרש שיפוץ של ממש. בד"כ תקציב של 10,000 ש"ח הוא עסק כדאי כלכלית. 
אחרי שהגדרנו את התקציב אנחנו יוצאים לקניות, בד"כ ב- 3 שעות של "הסתובבות" איתי בחנויות לעיצוב הבית  (דוגמת איקאה), אנחנו מצליחים לבחור כמעט הכל. עכשיו נשאר רק לבצע. 
שלב 3- ביצוע:
לא את הכל אנחנו קונים, יש ריהוט שאני ממליצה לצבוע ונותנת הנחיות מדויקות כיצד עושים זאת. לפעמים אנחנו צריכים לצבוע קיר אחד. בד"כ אני משתדלת ליצור מוקד משיכה בבית, משהו שיגרום לקונים פוטנציאלים להתחבר רגשית לדירה ובעיקר לזכור אותה מבין כל הדירות שראו. דוגמאות: קיר אחד דקורטיבי, צביעה מיוחדת, וילון יפה וכדומה. 
 אם נחוץ שיפוץ של ממש, הוא מנוהל על ידי, בעזרת בעלי מקצוע, שאני ממליצה עליהם, תוך ליווי ופיקוח שלי עד לסוף התהליך. כלי שמאוד עוזר לנהל את התקציב בשיפוץ כזה הוא "כתב כמויות", המסייע ללקוחות לעמוד בתקציב ידוע מראש ולהימנע מהרפתקאות לא רצויות. 
זהו, הדירה משודרגת ומוכנה למכירה במחיר גבוה בהרבה. בהצלחה.  
הערה: במקרים של דירה ממש הרוסה, או מחולקת כשקשה מאוד לדמיין את הפוטנציאל שלה, שיפוץ אינה אופציה כלכלית. במקרים אילו אני מציעה ללקוחות לעשות הדמיה ממוחשבת של הדירה לאחר שיפוץ. הדמיה כזאת תסייע ללקוחות פוטנציאלים להבין, מה הפוטנציאל של הדירה הזו וכיצד היא תיראה אחרי השיפוץ.
טיפים ל הום סטייג'ינג : עיצוב דירה לפני מכירה:
– לפני הכל, סדרו את הבית, פנו חפצים מיותרים, צרו שקט בעיניים. זיכרו שרעש ויזואלי משדר שהדירה קטנה ואין כאן מספיק מקומות אחסון.
– החליפו רהיטים ישנים ובלויים באחרים, דאגו שכלל הרהיטים בחלל יהיו באותה שפה עיצובית.
קנו רהיטים או פריטים שמוצאים חן בעינכם ותוכלו להשתמש בהם גם בדירתכם הבאה. 
– אם הדירה חשוכה, השקיעו בתאורה. תאורה נותנת תחושה של חלל גדול ומרווח יותר. אם יש לכם תאורה דקורטיבית, אל תשכחו להדליק אותה כשמגיע קונה    פוטנציאלי. 
– בחרו בגוונים ניטרלים: שמנת, אפור, מוקה, חאקי, גווני אדמה. המנעו מעודף צבע או מאלמנטים חזקים או בולטים מדיי.
– הכניסו את הטבע הבייתה: צמחים אמיתיים, שטיח מחומרים טבעיים, סלסלות קש….
– פזרו נרות דקורטיבים וריחניים והדליקו אותם כשמגיע קונה מתעניין.   


לסיכום, כיצד עושים הום סטייג'ינג : עיצוב דירה לפני מכירתה:

עיצוב דירה לקראת מכירה, הוא תהליך עיצובי קצר, שמנוהל ע"י מעצבת פנים. 
ההוצאה הכספית בעיצוב לפני מכירה נקבעת מראש והיא זניחה לעומת הרווח הכלכלי המושג ממכירה מהירה יותר ובמחיר מקסימאלי.
בד"כ קצת צבע ופריטי ריהוט או דקורציה עושים את העבודה. במקרים אחרים מדובר בשיפוץ קצר וזול שמטרתו לשכנע את הקונים הפוטנציאלים שהדירה מעוצבת ואינה זקוקה לשיפוץ, אפשר להכנס אליה מיידית.  

  חוות דעת של לקוחות:
 
 "היי ענבל,

רכשנו דירה חדשה, ורצינו למכור את דירתנו הנוכחית במהירות ובמחיר הכי טוב שניתן.
הדירה הנוכחית שלנו  יפה וגדולה אך יש לה גם שניים–שלושה חסרונות שהיקשו על קבלת מחיר גבוה עבורה .
לאחר שבועיים מתישים והרבה אנשים שראו את הדירה, ולמרות כל המחמאות, ההצעה הגבוהה ביותר שקיבלנו היתה נמוכה מהמחיר שביקשנו בכ- 80,000 ₪.
בשלב זה הבנו שעל מנת לקבל מחיר גבוה, עלינו לשדרג את הדירה. שדרוג שיגרום לאנשים להתאהב ולרצות את הדירה, ועל הדרך שגם אנחנו נהנה… הבעיה היתה שחשבתי שאין לנו כסף למעצב ולהשקעה בדירה שאנחנו ממילא הולכים למכור.
כשקראנו באתר שלך את לשונית "אודות" , הבנו מיד שאפשר לעצב את הדירה ולעשותה יפה ומיוחדת, ושאת האדם הנכון לסייע לנו.
אהבנו את ההבנה שלך שתפקידך הוא "להגשים את החלומות של הדיירים" ולא את החלומות שלך. ראינו את האהבה שלך למקצוע ואת המחוייבות שלך ללקוחות, הדגש על עמידה בתקציב, וההסבר המפורט של התהליך, סייעו להבין בדיוק לקראת מה אנחנו הולכים, וכל אלו הרגיעו אותנו, ונתנו לנו את הביטחון שלא ניקלע לבור של הוצאות גדולות ושלא ניאלץ להילחם עם מעצבת שתנסה לכפות עלינו את טעמה.

ואכן, הגעת אלינו לפגישת יעוץ שעלתה 550 ₪, והיתה אחת ההשקעות הטובות שעשינו. התקציב שעמד לרשותנו היה זעום – 10,000 ₪.
היינו בטוחים שתגידי שאין מה לעשות עם "תקציב" שכזה וטעינו …
קנינו בו מספר פריטים באיקאה, קצת צבענו קירות ורהיטים ישנים, קצת הזזנו רהיטים, תאורה חדשה ווילון חדש,
והפכנו בזכותך את הבית לבית חם, מיוחד, כיפי, ויפהפה.

תוך שבוע מאז השידרוג, מכרנו את הדירה במחיר גבוה יותר ב-100,000 ₪ מהמחיר שהוצע לנו שבוע לפני כן,
כאשר יכולנו לבחור בין כמה קונים שהציעו הצעות גבוהות וכמעט זהות .
כמעט כל מי שראה את הדירה רצה  "לסגור עכשיו" והיה ברור לו שהדירה תיחטף במהירות הבזק.
המחיר שקיבלנו היה המחיר הגבוה ביותר בשכונה עבור דירה דומה . מחיר מעל המחיר שרצינו !!!.
ולחשוב על זה שמתווכת שביקרה בדירה בתחילת התהליך רצתה למכור לנו אותהבמחיר נמוך ב-150,000 ש"ח ממה שקיבלנו…

בקיצור ענבל,
רצינו להודות לך על המקצועיות שהפגנת, על טיפים קטנים שלא עלו כלום ושינו לחלוטין את מראה הדירה,
על היושר וההוגנות שבך, על תהליך שהיה פשוט ונעים עבורנו, ובעיקר על 100,000 ₪ נוספים שיאפשרו לנו כניסה קלה יותר לדירה החדשה
שאותה כמובן את תסייעי לנו לעצב….

רונן ועירית"

ענבל קרקו, מעצבת פנים, 050-2005415    
הום סטייג'ינג : עיצוב דירה לפני מכירה

 

 

 

דוגמא לדירה שחייבת עיצוב לפני מכירתה

 

הנמכת גבס מכוערת בדירה שמתקשה להימכר

דירה עם הנמכת גבס מכוערת

הום סטייג'ינג

אותו חלל אחרי שיפוץ קטן

פרחים, נרות ותאורה, תמיד עושים את העבודה