קבלן שיפוצים, טיפים לבחירתו

נעים להכיר. שמי ענבל קרקו ואני מעצבת פנים משנת 2009. 

הגעתי לעיצוב פנים אחרי שנים של עיסוק באמנות בכלל ובציור בפרט;

יצירתיות זו התכונה הדומיננטית שלי. הגעתי למקצוע הזה, כי מה שמפחיד אתכם מרגש אותי. מה שאתם רוצים שיהיה מאחוריכם, הוא בדיוק האתגר והסיפוק שלי.

כן, כזאת אני, "משוגעת" על שיפוצים ובדיוק במקצוע הנכון.  

אחת ההחלטות הכי חשובות שתעשו בתהליך שיפוץ ביתכם, היא הבחירה של קבלן שיפוצים

קבלן שיפוצים הוא למעשה בעל המקצוע השני שיכנס אליכם הביתה אחרי מעצבת הפנים (לקריאה על בחירת מעצבת הפנים לחצו כאן).
אבל ראשית, אתם בוודאי שואלים את עצמכם אם בכלל כדאי לקחת קבלן שיפוצים או לחלופין לשכור ישירות את שירותיהם של בעלי המקצוע: רצף, חשמלאי, אינסטלטור וכו'. שכירת שירותיו של קבלן שיפוצים, מייקרת לכם את עלות השיפוץ, כי הוא לוקח רווח קבלני על עבודת בעלי המקצוע השונים, מאידך, חשוב להבין שהרווח הזה הוא שכר העבודה של הקבלן שאחראי להביא לכם את בעלי המקצוע הטובים ואת חומרי עבודתם, לקחת אחריות על עבודתם, לשלם ביטוח עבורם, לדאוג לרצף עבודה ולתזמון של בעלי המקצוע השונים ולהיות בתווך ביניהם וביניכם ולתאם בין בעלי המקצוע השונים. במילים אחרות, אם לא תיקחו קבלן, תצטרכו להיות הקבלנים בעצמכם וקחו בחשבון שיהיו טעויות ומשך העבודה עלול להתארך מאוד, פשוט כי תצטרכו ללמוד על בשרכם את כל מה שהקבלן כבר יודע. אז התשובה שלי חד משמעית, אם אין לכם זמן וכוח "לעשות דוקטורט" בנושא שיפוצים, קחו קבלן. למרות האמור לעייל, מניסיוני, הכי טוב לקחת קבלן שיפוצים שעובד בעצמו בשטח, הוא עדיף על אחד שמביא את הפועלים וקופץ מדי פעם לפקח.

כיצד בוחרים קבלן שיפוצים טוב ומה ההבדלים בין קבלן זול לקבלן יקר יותר

קבלני שיפוצים טובים ואמינים עולים כסף. "לזולים" שביניהם, יש כמה דרכים "להוזיל" את הצעת המחיר שלהם. אחת הדרכים למשל, היא לתת לכם הצעה חלקית ואז לגבות את היתר על תוספות. כשתסגרו איתם, יהיה נדמה לכם שהם זולים, אבל בסוף הפרויקט, תבינו שהם עלו לכם לא פחות, אולי יותר מקבלן השיפוצים שהעדפתם כי קיבלתם עליו המלצות. חשוב שתשימו לב לנקודות הבאות ותוודאו שכל הקבלנים שקיבלתם מהם הצעת מחיר עומדים בתנאים הללו:

1. אל תקבלו בשום אופן הצעת מחיר גלובאלית

תדרשו מהקבלנים למלא סעיף סעיף ב"כתב הכמויות" שעשתה לכם מעצבת הפנים (מסמך שמפרט את כל העבודות כולל הכמויות שלהם), תדרשו שימלאו את זה בצורה הכי מפורטת שאפשר. למה זה חשוב? כי כשאתם מקבלים מחיר גלובאלי, הקבלנים עלולים אח"כ להגיד, שזה לא כלל X והם לא הבינו Y… ואח"כ "להשחיל" לכם תוספות. זה יוצר אי הבנות ואי נעימויות ואת זה ניתן למנוע ע"י זה שהצעת המחיר של הקבלן תהיה בתוך כתב הכמויות שהכינה לכם המעצבת (לקריאה על החשיבות של כתב הכמויות בתהליך העבודה לחצו כאן). החשיבות של עקרון זה בולטת במיוחד בסעיף החשמל, הקבלן נותן הצעה גלובאלית, שכוללת מעט מאוד נקודות עם כוכבית קטנה שמפנה אתכם לתוספת מחיר לכל נקודה נוספת. המחיר הבסיסי נראה זול, אבל הוא לא ריאלי. אם הקבלן ממלא את המחירים בכתב הכמויות ועושה את המכפלות הנכונות, המחיר יהיה אחר לגמרי. זכרו דבר חשוב, עכשיו, לפני ששכרתם את שירותיהם של קבלני השיפוצים, הם בכיס שלכם, כי הכסף אצלכם, אח"כ, כשתרצו שהעבודה כבר תסתיים זה יהיה הפוך ואתם תאלצו לשלם את מה שהם מבקשים, כדי שהם לא יברחו לכם באמצע. אם אין לכם "כתב כמויות" כזה (כי לא לקחתם מעצבת פנים, או שהיא לא עושה "כתב כמויות"), צפו לבעיות ולאי הבנות בנושא התימחורים, וצפו גם שמחיר השיפוץ כולו עלול להיות אפילו כפול ממה ששיערתם בתחילה. רק "כתב כמויות" מפורט מאפשר לחשוב מראש על כל הוצאה והוצאה, עד לרמת הידיות לארונות.

2. דרך נוספת של קבלן שיפוצים להיות זול, היא לקחת כמה עבודות בו זמנית

יותר ממה שהוא מסוגל לבצע. מכירים את הסיפורים על קבלנים שנעלמים? אז אם קיבלתם הצעת מחיר "ששוברת את השוק", כנראה זאת הסיבה.
זכרו שהקבלן ועובדיו צריכים להתפרנס בכבוד, אם תשלמו להם שכר הוגן, הם לא יצטרכו לדלג בין עבודות והשיפוץ שלכם יסתיים מהר יותר.

3. דרך נוספת של קבלן שיפוצים להוזיל עלויות היא לוותר על ביטוח

המלצה שלי – אל תתפשרו על ביטוח הכולל ביטוח לעובדים ולצד ג' (שכנים למשל)- על מנת שלא יתבעו אתכם. זה קריטי, תארו לעצמכם שעובד שובר רגל אצלכם בדירה ולקבלן אין ביטוח או שבלוק נופל על הרכב של השכן….אל תתפשרו על הנושא הזה, אחרת זה עלול לעלות לכם ביוקר. זיכרו, אם ביקשתם מהקבלן לוותר על המע"מ ולעבוד בלי חשבונית, בזה הרגע ויתרתם על הביטוח וגם על האפשרות שלכם  לתבוע אותו בעתיד על עבודה מקצועית. החשבונית שבידכם, בצירוף החוזה, הם ההוכחות שהוא עבד אצלכם.

4. דרך נוספת של קבלן שיפוצים לחסוך בעלויות ולתת לכם מחיר נמוך, היא בחיסכון בחומרים או בזמן עבודה

לדוגמא- הוא יוותר על הבידוד של צמר הסלעים בתוך קירות הגבס. חשוב שתדעו, שבין שתי פלטות גבס מומלץ לשים צמר סלעים על מנת שהקיר יבודד אקוסטית. קבלנים מסוימים נוטים לדלג על זה, כדי לחסוך בחומר ובזמן, ואז מקבלים קיר ששומעים דרכו (כבר נתקלתי בלקוחות שטענו ששומעים מהסלון מה קורה בחדר השירותים). לפעמים הם חוסכים בדבקים, בשכבות של צבע, מדלגים על פריימר, וחוסכים בדברים שהם יודעים שהביטוי שלהם יהיה רק בטווח הארוך ולכן הלקוח לא ירגיש.

5. דרך נוספת של קבלן שיפוצים לחסוך כסף כדי לתמחר נמוך היא לקחת בעלי מקצוע לא מקצועיים

לדוגמא: בעבודת החשמל- חשוב לוודא שהעבודה מתבצעת ע"י חשמלאי מוסמך ולא על ידי פועל בנין שלמד את העבודה מצפייה בחשמלאי. ראיתי כבר עבודות חשמל שגובלות בסכנת נפשות – השחלת חוטים חשופים בקירות (לא בתוך צינור פלסטיק), חיבור של חוטים להארקה, התקנת ספוטים בלי שנאים (ואז הנורות נשרפות כל שני וחמישי) ועוד. זכרו שאינכם מבינים במהות עבודת השיפוץ, אתם חייבים לסמוך על הקבלן שלכם ב- 100% שהוא עושה עבודה מקצועית ומכל הלב.

חשוב להבהיר שאם יש לכם מעצבת פנים, אתם כבר במצב טוב יותר

כי היא תעשה פיקוח על עבודת הקבלן ולא תאפשר לו לחפף. היא הרי מבינה בזה הרבה יותר טוב מכם והיא תדאג לאינטרסים שלכם. אם מעצבת הפנים המליצה לכם על הקבלן שלקחתם, מצבכם אפילו מצוין, כי זה אומר שיש לה ניסיון טוב עם אותו קבלן, עם לקוחות קודמים. היא יודעת מראש שהגימורים שלו טובים, שהוא מקצוען ונותן שירות טוב ללקוחותיו. בנוסף, זכרו שהקבלן מחויב אליה וירצה שהיא תהיה מרוצה, כדי שתביא לו עבודות נוספות. לכן מן הסתם יהיה הרבה יותר טוב מכל קבלן שתשיגו בדרך אחרת.

לסיכום:

שיפוץ עלול להיות תהליך מתיש, יש יגידו אפילו מורט עצבים. אבל אפשר גם אחרת. חשוב לעבוד עם תכניות מסודרות, כתב כמויות ומישהו שאחראי לפקח על עבודת השיפוץ (מעצבת פנים או מפקח בניה). חשוב מאוד לעבוד עם קבלנים אמינים ומקצועיים, שלא עושים קיצורי דרך מעין אלה. אני מאמינה ב- win win. מי שעובד אצלכם צריך להיות מרוצה. אם הוא יהיה מרוצה, הוא ירצה שגם אתם תהיו מרוצים. אז לפני שאתם מבקשים מהקבלן הנחה נוספת, נסו לחשוב האם משמעות ההנחה הזאת היא שהוא יעבוד בלי חשק. אם כן, האם זה שווה לכם?

בהצלחה לכל המשפצים.

ענבל קרקו, מעצבת פנים במרכז
050-2005415

שאלות שכיחות על בחירת קבלן שיפוצים:

הדרך הטובה ביותר לבחור קבלן שיפוצים היא להקשיב להמלצה של מעצבת הפנים שלכם. 

קבלן שיפוצים שמעצבת פנים ממליצה עליו לא יעז לפשל, כי הוא מעוניין בלקוח הבא של אותה מעצבת. 

תוכן עניינים

דילוג לתוכן