מעצבת פנים ואדריכל, מה ההבדל ביניהם ומתי כדאי להעזר בכל אחד מהם?

נעים להכיר. שמי ענבל קרקו ואני מעצבת פנים משנת 2009. 

הגעתי לעיצוב פנים אחרי שנים של עיסוק באמנות בכלל ובציור בפרט;

יצירתיות זו התכונה הדומיננטית שלי. הגעתי למקצוע הזה, כי מה שמפחיד אתכם מרגש אותי. מה שאתם רוצים שיהיה מאחוריכם, הוא בדיוק האתגר והסיפוק שלי.

כן, כזאת אני, "משוגעת" על שיפוצים ובדיוק במקצוע הנכון.  

 מעצבת פנים או אדריכל? למי כדאי לפנות? 

רכשתם דירה חדשה או בית ישן שזקוק לשיפוץ? אן שאתם מתכננים לבנות בית מ- 0. לאיזה בעל מקצוע עליכם לפנות? מעצבת פנים? אדריכל? מה בעצם ההבדל ביניהם?
מעצבת פנים מומלצת - ענבל קרקו
זאת אני-ענבל קרקו, בדירת דופלקס שעיצבתי. לפרויקט המלא לחץ על התמונה

מעצבת פנים- מה תפקידה?

היא בדרך כלל בוגרת תואר ראשון בעיצוב פנים או לימודי תעודה.
מעצבת טובה היא שילוב של כישרון אסתטי, ידע, ניסיון והרבה מאוד יחסי אנוש.
עיצוב פנים, בהשוואה לאדריכלות, הוא ירידה לפרטים, בהקשר של פנים הבית.
מעצבת הפנים מבררת עם הלקוחות את אורח חייהם, הרגליהם, צרכיהם והעדפותיהם ומתאימה את התכנון של הבית בדיוק אליהם. לדוגמא: היא תבדוק כמה אנשים אוכלים בבית ביום יום וכמה בסופי שבוע, כדי לדעת איך לתכנן את המטבח ואת פינת האוכל, האם אתם רגילים לצפות בטלוויזיה בערב וכמה אנשים יושבים בסלון בעת ובעונה אחת? מה רוחב המיטה המועדף על כל אחד מבני הבית, איך אתם מעדיפים להתקלח? במקלחון או באמבטיה, כמה זוגות נעליים יש לכם וכו וכו'.

מעצבת פנים ואדריכל מה ההבדל ביניהם| סלון שעיצבתי בחולון | ענבל קרקו עיצוב פנים ופנג שואי
סלון שעיצבה ענבל קרקו מעצבת פנים. לפרויקט המלא לחצו על התמונה

אדריכל- מהי עבודתו?

אדריכל הוא בוגר תואר אקדמאי באדריכלות.
אדריכל הוסמך לתכנן בית מ- 0. ליצור יש מאין. הוא יודע לתכנן מבנה עבור מגרש ספציפי, להגיש תכניות להיתר בניה לעיריה, לדאוג שתקבלו היתר כזה. הוא מתכנן את השלד ודואג לקבל אישור ממהנדס ותכנית קונסטרוקציה  בנוסף, הוא אחראי על החלק החיצוני של המבנה – כיצד הוא נראה מבחוץ.  לכן אם אתם מתכננים לבנות, הוא בעל המקצוע בשבילכם. כחלק מהכשרתם, אדריכלים נוגעים גם בתחום של עיצוב פנים, אבל לא כולם עוסקים בזה בפועל.
הנדסאי אדריכלות,  להבדיל מאדריכלים, אינם בוגרי תואר אקדמי (לימודים של שנתיים), חלקם עוסקים בפועל בעבודה דומה לזו של אדריכלים (תכנון מבנים עד 4 קומות מ- 0).

עיצוב פנים תמונות שיפוץ בית במושב| סלון ופינת אוכל| ענבל קרקו עיצוב פנים ופנג שואי
עיצוב בית -שיפוץ. ענבל קרקו מעצבת פנים. לפרויקט המלא לחץ על התמונה

מה עושה מעצבת הפנים?

המעצבת יודעת לתכנן שיפוצים, זו המומחיות שלה. מרמת ההריסה והבנייה, דרך שינוי חשמל, אינסטלציה ומיזוג אויר ועד לרמת ריצוף, ריהוט, תאורה ואבזור של הבית או הדירה. היא יודעת גם להעריך עלויות של שיפוצים, היא תוכל לומר לכם כמה זמן ימשך התהליך והאם תוכלו להמשיך לגור בבית. מעצבת הפנים תבדוק אתכם מה הסגנון שאתם אוהבים (היא תוכל לההין מה הסגנון שלכם אחרי שעה של שיחה אתכם, למרות שאתם בכלל לא יודעים להגדיר אותו במילים), היא תדבר אתכם על גוונים ועל חומרים ועל פרקטיות של שימוש ועל ניקיון ועל תחזוקה…כל כך הרבה פרטים ולכן חשוב לבחור במישהי שיש לכם כימיה אתה, כי היא תיכנס לכם "עד למגירת התחתונים"…
חלק מהאדריכלים עוסקים גם הם בעיצוב פנים, ברמה זו או אחרת, אבל לא כולם וחשוב לברר את זה כבר מההתחלה.
אז אם אמרנו שאדריכל הוא זה שיבנה לכם את הבית, מעצבת הפנים היא זו שתתכנן לכם את השיפוץ. זה עיקר ההבדל בין אדריכל למעצבת פנים.

עיצוב דירת קבלן, עיצוב פנים מודרני
ענבל קרקו מעצבת פנים על רקע דירת קבלן שעיצבה. לפרויקט המלא לחץ על התמונה

 מה זה סטייליסטית?

סטייליסטית, או מעצבת הום סטיילינג, היא מעצבת שאינה עוסקת כלל בשינוי ברמת המבנה, אלא רק בהלבשת הבית. היא נכנסת לעבודה כשהבית מוכן ואין לכם רצון לעשות בו שיפוץ. היא תדאג לרכוש אתכם את הריהוט, התאורה, הטפטים, הפרקטים, הגוונים לקירות והאקססוריז. הום סטיילינג הוא השלב האחרון בעבודה של כל מעצבת פנים, לכן כשאתם שוכרים את שירותיה של מעצבת, וודאו שהיא עושה גם הום סטיילינג.

ההבדל בין אדריכל למעצבת פנים – התחומים האפורים…

כפי שכבר הבנתם, יש חפיפה בעבודה של פונקציות אלה, מה שמייצר לעיתים מתחים בין בעלי המקצוע השונים. אז מתי כדאי לשכור את שירותיו של מי?

בנית בית מ- 0

כדאי שתשכרו את שירותיו של אדריכל, שעוסק גם בעיצוב פנים
או שתשכרו את שני בעלי המקצוע: אדריכל + מעצבת. מדוע? כי חלק מעבודת בניה היא בעצם עיצוב פנים, כל נושא העמדת הריהוט המדויקת, שבעקבותיה מתכננים את החשמל והתאורה, תכנון מדוקדק של המטבח על פי הצרכים שלכם, בחירה של ריצוף ואריחים ותכנון של קירות המקלחת, תכנון ריהוט ונגרות…כל זה שייך לתחום של עיצוב פנים. אם תירצו להגיע עד לרמה הזאת, בדקו אם האדריכל שלכם עושה את זה ועד לאיזו רמה. במידה ובחרתם אדריכל שאינו עושה עיצוב פנים, הכניסו לתמונה גם מעצבת ויפה שעה אחת קודם (לפני בניית השלד). במקרה זה, שיתוף הפעולה בין האדריכל למעצבת הפנים קריטי להצלחת הפרויקט ולכן כדאי לתאם מראש ובכתב מי יעשה מה ולדאוג שיהיה שיתוף פעולה פורה ביניהם. כמובן שהתמחור של כל אחד מבעלי המקצוע, תלוי בהיקף העבודה שהוא עושה. לכן, חשוב מאוד שתבדקו מה אתם מקבלים מכל אחד מהם.

שיפוץ שכולל גם תוספת בניה 

כדאי שתשכרו את שירותיו של אדריכל, שעוסק בעיקר בעיצוב פנים.
מדוע? כי למרות שעיקר העבודה הוא עיצוב פנים, מעצבות פנים לא מגישות תכניות לעיריה. זו עבודה של אדריכלים.

שיפוץ דירה או בית

זהו לא תחום אפור, זו בפירוש עבודה של מעצבת פנים. בין אם מדובר בשיפוץ גדול או קטן, בדירה קטנה או בדירת יוקרה, עם שבירת קירות נרחבת או מצומצמת. נכון שיש אדריכלים שישמחו לעשות את זה, אילו הם אדריכלים שבחרו לעסוק בעיצוב פנים (ובמובן הזה הם בעצם מעצבי פנים).

עיצוב דירה מקבלן

זו עבודה של מעצבת. אדריכלים כמעט שלא מתעסקים בזה.

עיצוב דירה שכבר עברה שיפוץ

זאת עבודת סטיילינג מובהקת. בחרו עבורה במעצבת פנים שעושה גם הום סטיילינג.

סלון ומטבח עיצוב סלון מטבח ופינת אוכל בחלל אחד| סלון ופינת אוכל בשחור ולבן | משטח פורצלן שחור במטבח | ענבל קרקו עיצוב פנים ופנג שואי | ענבל קרקו עיצוב פנים ופנג שואי
סטיילינג בדירה באשדוד. ענבל קרקו מעצבת פנים. לפרויקט המלא לחץ על התמונה

טיפים לבחירת מעצבת פנים

  1. מומלץ לבחור במעצבת שקיבלתם עליה המלצות מלקוחות שעבדו אתה.
  2. צפו בעבודות של המעצבת, תראו שאתם מתחברים.
  3. בדקו מה הניסיון שלה בפרויקט כמו שלכם.
  4. נהלו אתה שיחה ונסו להבין מה גודל האגו שלה. במילים אחרות, עד כמה היא מוכנה להגשים את החלום שלכם ולא את החלומות שלה.
  5. קבלו הצעת מחיר ובדקו מה היא כוללת? האם העבודה שלה מתנהלת גם בתלת ממד או רק בדו ממד? האם היא נותנת שירותים נוספים (פנג שואי לדוגמא), כמה פגישות בחנויות היא נותנת במסגרת המחיר שנתנה לכם, באיזה מידה היא עושה פיקוח.
  6. האם היא נחמדה? כן, זה מאוד חשוב לעבוד עם מישהי שבעיניכם היא נחמדה, כי תהליך העבודה מאוד אינטנסיבי, אתם תבלו הרבה שעות ביחד ולכן חשוב לבחור במישהי קשובה, נחמדה, עניינית, גמישה, מתחשבת.

אז אם הבנתם שאתם צריכים מעצבת פנים? מוזמנים ליצור קשר

ענבל קרקו | עיצוב פנים ופנג שואי. 050-2005415

מעצבת פנים, שאלות שכיחות:

מעצבת פנים בישראל היא לרוב בוגרת תואר ראשון או בוגרת לימודי תעודה בעיצוב פנים. 

הדרך הכי טובה לבחור במעצבת פנים טובה היא לקבל המלצות מלקוחות מרוצים. מומלץ לשוחח אתה כדי לבדוק את ניסיונה, הגישה שלה והתאמתה אליכם. 

תוכן עניינים

דילוג לתוכן